onsdag 1 april 2009

Jakten har börjat

Bokförlagen drar igång stämningarna mot nedladdningsserver.

Jag har viss förståelse, servern har 2000 ljudböcker som sprids, så det är klart att de är arga och misstänker att de tjänar mindre pengar. Men samtidigt så tänker jag, "ljudböcker, vilka laddar hem sånt?" måste ju vara till största delen människor vars anhöriga har synskador eller liknande, eller finns det kanske folk som gillar att lyssna på böcker istället för att läsa dem? hmm inte så många tror jag.. alltså i min värld så jagar man de blinda och de som underlättar för dem, och det känns lågt, lägre än glocalnet. Men jag kan ju ha fel, kanske är det jättemånga som tycker om att lyssna på böcker?

bokbranchen kommer nog dö om några år, då kommer författarna kunna ladda upp sina böcker i PDF form direkt till sajter på nätet där folk betalar för att ladda ner boken till sin eboks läsare. viiips så finns inga tryckförlag längre.

Jan Guillous förlag var med i stämningen, ytterligare en som sviker sina ideal för pengar, men vad kan vi förvänta oss när hela demokratin har sålts? så känns det iaf, för när företag får polisiära befogenheter mot medborgarna så är det inte en demokrati längre utan mer som något sorts feodal samhälle där företagen är den nya adeln.

Jag spottar på ipred lagen.
呸 pēi Spotta (i förakt)

Under tiden, kolla in "baidu.com" sök på mp3 där finns en massa musik även om alla knappar är på kinesiska så är det relativt enkelt att tanka mp3:or direkt över nätet utan någon som helst torrent klient eller liknande.
Som de sagt i debatten "I Kina fungerar det", ja nedladdningen fungerar, men inte youtube och fria åsikter så jag vet inte riktigt vad de syftade på i det fallet..

Inga kommentarer: