fredag 17 april 2009

Ska det vara gratis?

Det är egentligen en rätt enkel fråga.. nej det ska inte vara gratis musik och film på nätet (så länge upphovsmannen vill ha betalt), varför skulle det vara det? inget annat är gratis. den dagen alla har en "replicator" som i Star Trek och alla som tillverkar produkter försvinner kanske man kan avskaffa det monetära systemet och då behöver inte upphovsmännen pengar längre varpå allt kan vara gratis, fast då lär väl ändå elen kosta iofs.

Hur som helst, Piratebay åkte dit, det är väl egentligen ingen som är förvånad? piratebay liksom, är det NÅGON som laddar ner annat än film, mjukvara och musik därifrån? jag går iaf inte dit för att ladda ner en linux dist eller något annat gratis material även om man kan det, utan det är bara upphovsrättsaker man tankar där, och det är ju det som är tanken bakom sajten, och det vet alla, så kom inte och säg något annat för det är hyckleri. De skapade en sajt för illegal fildelning och åkte dit, inget konstigt med det och inget synd om dem heller. Undrar om de satte alla spydiga kommentarer till utländska företag i halsen nu, de om att de inte gjort något olagligt enligt svensk lag yadda yadda.

Sen kan man ju diskutera den tekniska biten, dvs, "piratebay" delar inte ut något, utan tillhandahåller bara länkar till folk som delar ut, och att det är straffbart i sig är rätt allvarligt då hela internet skulle bli upp och nervänt av en sån lag. ALLA forum måste gås igenom, för är det ett inlägg med en länk så är det forumägaren som torskar osv osv google och yahoo och youtube ligger i farozonen osv osv. Men skillnaden är rätt stor då det hos the piratebay finns ett uppsåt. när företag har meddelat piratebay att de har olagligt material på sajten så vägrar de ta bort länkarna och bevisar därmed att de är till för just illegal fildelning. Gör man samma sak hos google tar de ju bort länken från indexeringen, så the piratebay hade nog klarat sig bra om de bara hade tagit bort torrentfilerna istället för att skriva spydiga svar till upphovsrättsinnehavarnas ombud.

Det intressanta är ju att piratebay slog de till mot enligt den normala lagstiftningen, alltså innan Ipred, så att det nu kom en fällande dom måste ju innebära att Ipred inte behövs! bort med skiten! Ipred, FRA, Telekom lagen och det kommande ACTA avtalet är saker som skrämmer mig. Jag vill inte leva i ett övervakningssamhälle. Sverige är och ska vara en Demokrati, börjar vår regering jobba mot demokratin ska de avsättas och avgår de inte frivilligt är det i min mening dags för en revolution, en beväpnad sådan!

Killarna bakom piratebay visste innan domslutet kom vad domen skulle bli, det hade de fått höra av en reporter, den reportern jobbade garanterat inte på SVT för de hade ingen aning om vad utgången skulle bli och råkade tydligen publicera både en nyhet om fällande dom och en om friande :D

音乐 yīn yuè musik
电影 diàn yǐng film

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag laddar ner nya patchade versioner av XP där. Äger nyckeln idag och det är fullt lagligt.

Laddar även ner program jag äger utan det inbyggda kopieringsskyddet. Det går snabbare att använda då och det är lagligt.

Kinesiska sa...

Beror väl lite på hur avtalet ser ut om det är lagligt eller inte, tror inte du får dela ut en patchad windows bara sådär så du kanske inte gör något olagligt, men de som laddar upp till dig gör det nog..

Anonym sa...

Jag brukar ladda ner ALLA gratisgrejer som jag vill ha tag på. T ex om jag behöver ett litet bra gratisprogram för videokonvertering, mailbackup eller liknande, så brukar jag leta rätt på det först - och sen ta ner det från TPB.

Anledningen till det är att jag helt enkelt inte litar på Download.com eller andra liknande tjänster. Ibland har man otur och hamnar på någon virusbesmittad downloadsite med mockware.

TPB kan man alltid lita på. Är en grej seedad där sen någon vecka tillbaka är den helt enkelt inte virusbesmittad, och man vet att den är helt OK - annars skulle en miljard kommentarer dränkt den releasen. :)

Det är det som är det fina med TPB. Det är ett så stort community att man helt enkelt inte kan råka illa ut - som eBay ungefär.

Sen är det ju samma sak med upphovsrättsskyddat material. Jag tar hellre ner en film från TPB i h.264-format som en MKV än att köpa en BluRay eller köra något streamingjox. Jag vet ju inte vad jag får när jag köper något.

Jag litar mycket mer på gruppers releaser - de håller ALLITD högre kvalitet och det som står i specarna där (om bitratio etc) är i princip alltid exakt korrekt.

Därför är TPB viktigt och därför är TPB en bra källa till material.

När SONY, Universal, Paramount etc., förstår detta och börjar sälja sina filmer via TPB - DÅ kan de börja tjäna dubbelt upp. Och då köper jag gärna deras filmer - men distributionen skall ske via TPB tack, för kvalitetens och säkerhetens skull.

Anonym sa...

haha virus fritt på TPB.. min kompis drog ner ett ftp program, klickade på install och vips så hade han en hårddisk mindre.