torsdag 15 januari 2009

Arbetslösa vill inte jobba?

Ja enligt tidningarna så ljuger så mycket som upp till 25% att de sökt de jobb de blivit anvisade att söka.

Har själv befunnit mig i den situationen för mååånga år sedan då man vart anvisad att söka jobb man inte var ett dugg intresserad av. T.ex. så kan man vara utbildad på högskola och bli anvisad att söka jobb som lokalvårdare vilket känns rätt kasst, ett bevis på att man inte "duger" liksom.

Men många verkar inte tänka på att det bara är ett steg i livet, det är ju inte så att man måste jobba kvar som lokalvårdare resten av livet bara för att man sökt jobbet och fått det, utan snarare så att man ska fortsätta söka intressanta jobb medans man arbetar, för helt ärligt, det tar 10-20 min att skriva en ansökan. Blir man sedan kallad på intervju så säger man till chefen att man har "ärenden" och blir sen eller inte kommer alls. får man sparken för att man inte går till jobbet är ju inte det hela världen heller, man ville ju inte ha jobbet iaf.

men det är väl bekvämare att ha a-kassa kanske än att städa trapphus..

无业游民 wú yè yóu mín Arbetslös

9 kommentarer:

Anonym sa...

Problemet med att ta ett "skitjobb" när man har exempelvis 3-4 års utbildning inom datavetenskap är att det blir som en svart fläck på ens CV, och tar man bort det så har man plötsligt ett år eller två som är väldigt svåra att förklara.

Ja, jag har själv råkat ut för just detta, arbetsgivarna sneglade på mitt CV vid intervjun och sen kom frågorna om varför jag tagit det jobbet om jag nu var så kompetent, och att förklara att man var nyexad, arbetsmarknaden var kass och man inte hade någon i sitt kontaktnät som kunde fixa jobb verkade mest ses som dåliga ursäkter..

Anonym sa...

Tyvärr är det så att arbetsgivarna har liten förståelse för hur det är att vara ung och arbetslös idag. De flesta chefer fick jobb då i stort sett vem som helst som var arbetsduglig fick jobb och tar man ett "underkvalificerat" jobb anses det som att man har låga ambitioner och inte ställer krav. Tyvärr är det en stor klyfta mellan arbetsgivarnas verklighet och den arbetslöses verklighet.

Anonym sa...

Mikael & Fredrik: Jag har märkt att detta är symptomatiskt endast för Sverige. I alla andra länder jag varit har det varit en fördel att arbetat på så många olika plan som möjligt för att visa att man har kontakt med alla nivåer i en hierarki. Men så går det när man har idiotiska lagar som LAS i Sverige. Dags att avskaffa dem. Se arbetslösheten som en möjlighet, inte som en värld som faller samman!

Anonym sa...

Daniel: Vad har LAS att göra med att arbetsgivarna tycker att det är dåligt att man jobbat med "fel" jobb? Problemet är väl snarare det Fredrik skrev, att många arbetsgivare är av en generation då det fungerade att bara gå runt till några företag som verkade intressanta för att fixa ett ok jobb, så fungerar det inte längre, vi har betydligt fler arbetssökande än det finns jobb och arbetsgivarna är väldigt kräsna.

Kinesiska sa...

Mikael: Om ett "skitjobb" är en svartfläck i CVt och du tar bort det från CVt, vad är då skillnaden mot att gå på a-kassa? i båda fallen har du ett "hål" i CVt.

Anonym sa...

Kinesiska: "Hålet" betyder "Jag kunde inte hitta något jobb" vilket i min erfarenhet tillsammans med hur arbetsmarknaden ser ut bemöts bättre av potentiella arbetsgivare än om man har tagit ett "skitjobb" då inställningen verkar vara att om man jobbat med detta istället för det man är utbildad inom så beror det självklart på att man är inkompetent, därav "svart fläck".

Kinesiska sa...

Mikael, men då kan du ju ljuga om det.. inte som att arbetsgivaren kan ringa upp alla potentiella firmor som erbjuder "skit jobb".. Har aldrig blivit bemött på det sättet på en arbetsintervju när det gäller mina "skit jobb" jag haft, utan jag har bara förklarat att jag inte vill ligga på sofflocket utan hellre jobbar med något värdelöst istället.

Anonym sa...

Kinesiska: Då har vi helt klart olika erfarenhet av hur "skitjobb" tolkas av arbetsgivare.

Kinesiska sa...

Mikael: ja, antagligen. Men kanske är olika för olika brancher.. men som sagt, om man tycker det är bättre med ett hål i CVt så är det ju ingen som tvingar en att skriva att man jobbat med ett skitjobb där, och frågar de så är det ju fritt att säga vad man gjort under tiden. Inte som att de kan kolla om man jobbat med något "olämpligt" eller "fördummande" yrke..