lördag 20 december 2008

Kina efter os

Idag skrev dn om att peking återgår till sitt gamla jag efter os, det är väl inget speciellt för just peking. Jag pratade med några som var till Sydney och tittade på OS och sen återvände dit några år senare, då kände de inte igen sig alls. Så varför skulle Peking vara annorlunda?
Själv tycker jag det mest är skönt att os är över, dvd filmer går återigen att köpa bredvid tbanan för 5kr skivan. Samma sak med frukt, nu behöver man inte gå hela vägen till varuhuset utan kan köpa direkt av bönderna från flaket på deras blå "bong bong" bilar. billigt billigt me like :)

Tiggarna gillar jag dock inte, de tigger pengar och ibland har de fake "skador" på klistrade på kroppen eller så blundar de för att låtsas vara blinda. Det finns självklart människor med riktiga handikapp som tigger, men det är svårt att se skillnad så jag ger sällan pengar.
Sist jag var och åt pizza stod en tiggare utanför fönstret och sa att hon var hungrig så hon fick en halv pizza av mig och var så glad för det. Känns bättre att ge när man vet att det gör nytta, att ge en krona till varje tiggare man ser går ju inte för så mycket pengar har jag inte och tigger de mat så vet man även att de faktiskt är utsatta på riktigt och att det man ger faktiskt gör en liten skillnad i deras tillvaro.

奥运会 ào yùn huì OS
便宜 pián yi Billigt

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker att det var osjyst av DN och Kina-journalisten Torbjörn Petersson att publicera en sådan bild, där en kinesisk kvinna tiggade framför en svensk man. Jag har faktiskt sett med egna ögon att en svensk man tiggade framför kinesiska turister / affärsmän vid T-centralen i Stockholm. Tänk om man publicerar den bild i kinesisk tidning! Jag har sett tiggare i alla amerikanska storsstäder och även i London. Har man bra utbildning, jobb och pengar varför skall man tigga. DN ser ner på de fattiga och hjälper inte Kina.