onsdag 25 februari 2009

iPod killed the cd

– Det stämmer. Stänger man av bredbandsuppkopplingarna kommer konsumenternas beteende att ändras dramatiskt.

så säger han, motståndaren till demokratin John Kennedy.
Att stänga av internet idag är samma sak som att vägra personen ta del av nyheter, kommunikation med andra människor, tillträde till banken och möjligheten att köpa varor och tjänster i samma utsträckning som övriga. Och detta för en så liten sak som att man laddat ner en musiksnutt.. IDIOT!

Vidare säger han
Det tycker jag inte, lagen är ganska enkel och kan fungera i såväl den fysiska som den digitala världen. Om du är en kille som skapar ett stycke musik kan du välja om du vill ge det till Pirate Bay fritt att ladda ner. Eller så vill du ha betalt för ditt arbete, upphovsrättslagen ger dig den möjligheten. Jag klagar inte på den nya tekniken, jag klagar på den skada tekniken utsätter rättighetshavarna för.

Och då undrar jag vad hans lobbande har utsatt rättighetshavarna för, då det idag krävs att man har avtal med STIM för att få trycka en cd skiva i Sverige och för att få avtal med STIM får man inte ha vilket upphovsrättsavtal som helst, ex Creative Commons accepteras inte (läste en historia av en musiker på hans blogg där han gick igenom processen). Så för mig låter det som att denna person fullständigt skiter i de som skapar musiken och enbart vill försvara sin rätt att fylla fickorna med pengar.

Jag håller iofs med om att Piratebay killarna är skyldiga som fan, bara en ärthjärna kan ju tro på sagorna om att piratebay inte är till för att ladda ner upphovsrättsskyddat material, ALLA vet att ska man tanka ner senaste spelet/filmen/låten så surfar man in på piratebay. att påstå något annat är skitsnack. Ska däremot bli intressant att se om tekniken räddar dem från det hela eller om det spelar mindre roll. Fälls dem borde det tekniskt sätt gå att fälla Google för samma brott.

Däremot så har musikindustrin själva skapat denna situation, förr fanns kazaa, då fanns det en möjlighet att spåra all illegal nedladdning centralt, en stämning senare så föddes piratebay där alla nedladdningar sker utspritt, nu är nästa stämning i rätten och ännu mer säkerhet skapas för de som laddar ner. Bara inse att varje gång ni stämmer går piraterna vidare och skapar nya sätt att fildela som är svårare att komma åt.

Men piratebay rättegången är vad den är, något jag blir mer arg på är faktiskt IPRED lagen, för det är en lag som är farlig och garanterat kommer att missbrukas.
Egentligen borde alla som har böcker av författare som stödjer IPRED slänga dessa böcker i majbrasan i protest. Ett bokbål i försvar av demokrati, yttrandefrihet och rätten till ett privatliv. Släng era gamla cd skivor i majbrasan också (Efter att ni rippat dem till hårddisken) för ärligt, vem lyssnar på cd skivor längre när det finns iPod?

法律 fǎ lǜ Lag
版权 bǎn quán copyright

1 kommentar:

Anonym sa...

En ganska så intressant katten på råttan liknelse med media branschens eget köpbeteende är att deras musikers, fotografers, konstnärers absoluta favoritdator troligen inte skulle finnas kvar på marknaden om det inte vore för fildelningen.
Apple var på gränsen att köpas upp eller gå ihop med någon av de andra aktörerna på marknaden, på grund av sina dåliga försäljningssiffror. Så kom de med den lysande idén att skapa iPod, det blev en direkt försäljningssuccé. Den breda massa som köpte en iPod ville ha något lika flashigt som sin hemdator, å vips ökade även försäljningen av Apple laptops. Å idag är Apple ett mycket starkt företag å media branschen hurrar högt över sina laptops. För ingen kan övertyga mig om att man kan sälja en produkt vars främsta sälj argument är att den kan lagra 8000 låtar, om ett så stort musikbibliotek kostar dig 80.000:-. Jag är trött på en bransch som jagar sina kunder utan att fundera på vem man köper sina egen utrustning av. Nu tycker jag inte någon skall vara så kontraproduktiv att bojkotta Apple, men det finns alltid två sidor på myntet, den enes död den andres bröd å ibland kommer det tillbaka till den förste att ta ställning. Det finns ingen hållbarhet i att motverka tekniken, media branschen måste hitta nya sätta att ge kunden den tjänst han efterfrågar.