lördag 7 februari 2009

orginal vs kopia

snart börjar rättegången mot pirate bay, om pirate bay vinner så blir Sverige ett "fildelarparadis" host.. piratparadis borde väl vara korrekt för fildelning innebär ju inte per automatik att det är upphovsrättsbrott. Jag kan ju dela ut min egna musik gratis på nätet om jag vill via fildelning eller justja det kan jag inte för Sverige har maffiaorganisationen STIM som i detta fall skulle förbjuda mig att göra vad jag vill med min musik.. om Pirate bay förlorar händer ingenting, siten kommer finnas kvar och gör den inte det så kommer väl alla bara flytta sina torrents till liknande sidor, mininova typ.. själv kör jag aldrig bittorrent då det går så förbannat segt på adsl, däremot så är jag ju mycket i Kina *host* här kostar en orginalfilm 16 kr och en kopia 5 kr på gatan och 8-10 kr i butik.
16 kr för en orginalfilm.. samma film som kostar 300 kr i Sverige, undrar vilka som är pirater? fildelarna eller de som bestämmer priserna på filmerna.



盗版 dào bǎn Piratkopia
om man vill vara säker på att det är en bra film så frågar man om det är en "D" bǎn som alla försäljare fattar betyder DVD ripp. dock ska man inte lite 100% på gatuförsäljarna för "alla" filmer är typ DVD ripp i deras värld sen när man kommer hem och kollar så är det iaf inspelat på en biograf med folk som går framför kameran, brusig, kornig bild och kasst ljud. Dock får man typ alltid byta för de är lite måna om kunderna iaf :)

Inga kommentarer: